Search This Blog

Sunday, January 2, 2011

قدم اول: آنچه یک طراح باید بداند!


سلام،
برای شروع مبحث طراحی هواپیما،اول به مجموعه اطلاعات کلی که یک طراح هواپیما باید در مورد طراحی هواپیما بداند می پردازیم.
O قوانین طراحی هواپیما:
[FAR [Federal Aviation Requirement و [JAR [Joint Aviation Requirement دو مجموعه قوانین بین المللی در رابطه با طراحی وسایل پرنده هستند که هر شرکت طراح و سازنده هواپیما برای فروش محصولات خود ملزم به دریافت گواهینامه (Cetificate) از مجریان این قوانین در کشور خود است.FAR قوانین هوانوردی حاکم بر ایالات متحده آمریکا و JAR قوانین حاکم بر اتحادیه اروپا می باشد که تا حد زیادی شبیه به قوانین FAR است.در سطح جهانی نیز این دو مجموعه قوانین مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه بسیاری از کشورها مانند انگلیس،روسیه،استرالیا و... قوانین خاص خود را دارند اما برای آنکه یک شرکت هواپیما سازی مانند بویینگ یا ایرباس یا غیره بتواند محصول خود را در سطح جهانی به فروش برساند باید بتواند بند های آیین نامه ای و تست های یکی از این دو آیین نامه را پشت سر گذاشته و برای هواپیما و خط تولید خود گواهینامه دریافت کند.
مهم ترین گواهینامه هایی که از سوی مجریان این قوانین صادر می شود به شرح زیر است:
[DOA[Design Organisation Certificate گواهینامه گروه طراحی:این گواهینامه نشان دهنده آشنایی گروه طراحی و گذراندن شرایط اخذ آن برای گروه طراحی می باشد.
[TC[Type Certificate گواهینامه نوع: برای اولین نمونه هواپیمای ساخته شده (Proto Type) که فقط برای بدست آوردن گواهینامه ساخنه می شود،صادر می شود.
[POA[Product Organisation Certificate گواهینامه تولید:این گواهینامه نشان دهنده تطابق محصولات خروجی از خط تولید با نمونه پروتوتایپ می باشد و پس از اخذ این گواهینامه شرکت می تواند بدون نظارت سازمان مجری آیین نامه به تولید محصول بپردازد.
قوانین FAR و JAR از زیر مجموعه های بسیاری تشکیل شده اند که هر یک به بیان قوانین مربوط به بخشی از قوانین هوانوردی می پردازد از جمله قوانین مربوط به سازمان ها،فرودگاه هاو... که شرایط و الزامات طراحی وسیله پرنده یک از آنهاست.این قوانین هواپیما ها را به چند دسته تقسیم کرده اند و برای هریک مجموعه قوانین خاص آن گروه تدوین نموده اند.این تقسیم بندی بدین شکل است:
- گلايدر ها و گلايدر هاي موتور دار (JAR-21)
- هواپيماهاي غيرمانوري، نيمه مانوري، مانوری(هواپيماهاي سبك)(JAR-23)
- هواپيماهاي غول پيكر (JAR-25)
- هواپيماي ملخ دار كوچك (JAR-27)
- هواپيماي ملخ دار بزرگ (JAR-29)
- هواپيماهاي خيلي سبك (JAR-VLA)
* باید توجه داشته باشید که قوانینی که ذکر شد فقط در محدوده هواپیماهای غیر نظامی کاربرد دارند و در رابطه با مسائل نظامی این قوانین معتبر نمی باشند. در رابطه با صنایع نظامی مجموعه قوانین (MIL(Miltary قوانین حاکم هستند که البته به دلیل جامع بودن این قوانین در بعضی از کاربردهای غیر نظامی نظیر مواد (مانند رنگ و فلزات و مواد مرکب)و... نیز کاربرد دارند.

Oانواع هواپيما
هواپيماها را از جنبه هاي مختلفي دسته بندي مي كنند:
الف) از نظر سرعت:
1.هواپيماهاي مادون صوت (Subsonic Aircraft 0 < M)
2.هواپيماهاي گذرصوت(Transonic Aircraft 0.7 < M < 1.2)
3.هواپيماهاي مافوق صوت (Supersonic Aircraft 1 < M < 5)
4.هواپيماهاي ماوراء صوت (Hypersonic Aircraf 5 < M)
ب) از نظر نوع بال‌:
1.هواپيماهاي با بال ثابت (Fixed Wing Aircraft)
2.هواپيماهاي با بال متحرك (Rotary Wing Aircraft)
ج) از نظر قدرت مانوري:
1.هواپيماهاي غير مانوري (Normal [Non-Aerobatic] Aircraft)
2.هواپيماهاي نيمه مانوري (Utility [Semi-Aerobatic] Aircraft)
3.هواپيماهاي مانوريAerobatic Aircraft )
4.هواپيماهاي بسيار مانوري(High Maneuverability Aircraft)
د) از ديد كلي:
1.هواپيماهاي نظامي (Military Aircraft)
2.هواپيماهاي حمل ونقل غير نظامي (Transport Aircraft)
3.هواپيماهاي عمومي هوانوردي (General Aviation Aircraft [GA])

نوع اول، هواپيماهاي نظامي و دو نوع ديگر هواپيماهاي غير نظامي اند.در مورد نوع دوم، هواپيماهاي حمل و نقل، كه هم شامل هواپيماهاي مسافربري غيرنظامي و هم هواپيماهاي باربري نظامي مي شوند،به دليل گستردگي استفاده از آنها در تمام نقاط جهان، قوانين مخصوصي تنظيم شده است كه طراحي آنها پيرو اين قوانين مي باشد که در ابتدا به این قوانین اشاره شد.
*برخي از هواپيماهايGA:
§ هواپيماهاي سبك (Light Aircraft)
§ هواپيماهاي خيلي سبك (Very Light Aircraft)
§ هواپيماهاي فوق سبك (Micro light or Ultra light Aircraft )
§ ]هواپيماهاي بدون موتور (Sail Plane or Glider)
§ هواپيماهاي دست ساز(Homebuilt Aircraft)
§ هواپيماهاي كشاورزي (Agricultural Aircraft)
§ هواپيماهاي چند كاره (Utility Aircraft)
§ هواپيماهاي اختصاصي ويژه Commuter Aircraft)
§ هواپيماهاي دو باله (Biplane Aircraft)
§ هواپيماهاي ملخي يك موتوره Single-engine Propeller Aircraft)
§ هواپيماهاي ملخي دو موتوره (Twin-engine Propeller Aircraft)
§ هواپيماهاي اداري (Business Aircraft)
§ هواپيماهاي مسابقه اي (Formula-racer Aircraft)
§ هواپيماهاي با دم جلو (Canard Aircraft)
§ هواپيماهاي كوتاه پرواز يا عمود پرواز (Vertical/Short Take-off and Landing [VSTOL] Aircraft)
§ هواپيماهاي ورزشي (Sport Aircraft)
§ هواپيماهاي دوزيست Amphibious or Float Aircraft)
§ هواپيماهاي غير معمولي (Non-Conventional Aircraft)
§ هواپيماهاي مانوري (Aerobatic Aircraft)
§ هواپيماهاي آموزشي (Trainer Aircraft)
اين دسته از هواپيماها در رده قوانين JAR-23 و JAR-VLA هستند.لازم به ذكر است كه قوانيني كه با عنوان JAR ذكر شدند، به همين ترتيب و شماره در مورد قوانين FAR نيز صادق هستند.

+ می توانید متن FAR-23 را در اینجا ملاحظه کنید:
http://www.mp.haw-hamburg.de/pers/Sc...en/JAR-23.html

تا اینجا یک بحث کلی مطرح شد.ان شاء الله در پست بعدی به نقطه شروع طراحی (Base Line) می پردازیم.

No comments:

Post a Comment