Search This Blog

Sunday, January 2, 2011

قدم دوم: Base Line


در قدم دوم برای طراحی یک وسیله پرنده،از هر دسته بندی که باشد، نیاز به یک نقطه شروع برای طراحی داریم.
يك روش براي دسترسي به اين نقطه شروع،ايجاد يك جامعه آماري از ميان هواپيماهاي ساخته شده با مشخصات عملكردي مشابه با هواپيماي هدف است.از اين جامعه آماري مي توان مشخصات هواپيما را استخراج نمود.يك جامعه آماري غالباً از 5 تا 10 هواپيما تشكيل شده است.در انتخاب هواپيماها پارامترهاي زير بايد با هواپيماي هدف با 10 تا 15 درصد اختلاف،يكسان باشند:
1.نوع هواپيما (نظامي-مسافربري-GA)-معمولي - نيمه آكروباتيك - آكروباتيك
2.وزن خلبان،خدمه و بار
3.مشخصات عملكردي
- طول باند
- حداكثر سرعت يا سرعت كروز
- نرخ صعود
- برد
- سقف پرواز
4.جنس هواپيما
5.پيكربندي
6.نوع پيشرانش
مشخصات عملكردي هواپيماها در جامعه آماري بايد 10- 15 درصد با هواپيماي هدف اختلاف داشته باشند. نوع پيشرانش هواپيماها بايد حتماً يكسان باشد.
از میان مواردی که در بالا ذکر شد،تطابق جنس هواپیماهای جامعه آماری و نوع پیشرانش آن بسیار مهم است چرا که در قدم بعدی که به تخمین وزن هواپیمای هدف خود می پردازیم، متنوع بودن جنس هواپیماها،منظور کامپوزیت یا فلزی بودن است، این تخمین را با خطای بسیاری مواجه می کند.هر چه مشخصات عملکردی هواپیماهای جامعه آماری به یکدیگر نزدیک تر باشد در طراحی قسمت های دیگر از جمله طراحی بال،دم ها،ارابه فرود و... نیاز به طی چرخه کمتری است.


شکل بالا مراحل طراحی هواپیما به شیوه راسکم است.همان طور که در شکل بالا می بینید،راسکم برای مراحل طراحی خود چارت بالا را ارائه کرده است که از چندین چرخه تشکیل شده است.
برای تشکیل یک جامعه آماری می توانید از کتاب های JANE`S استفاده کنید که در تمام زمینه ها،چه هواپیما و چه UAV، هر سال به انتشار کتاب می پردازد.

در زمینه هواپیما کتاب : JANE`S - All The World Aircraft

و در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین(UAV) :
Jane`s Unmanned Aerial Vehicles and Targets

وجود دارد که هر ساله منتشر می شود و اطلاعات مربوط به هواپیماها یا پهپادهای تمام کشور ها را در خود دارند.

قدم بعدی برای طراحی هواپیما،تخمین وزن حداکثری هواپیما یا وزن زمان برخاستن خواهد بود.
موفق و پیروز باشید

No comments:

Post a Comment