Search This Blog

Saturday, February 12, 2011

شبه جزیره کریمه


شبه جزیره کریمه بر کرانه های شمالی دریای سیاه قرار دارد و بخشی از کشور اوکراین است. مساحت این شبه جزیره کریمه برابر با ۲۶٬۲۰۰ کیلومتر مربع، و جمعیت آن ۱٬۹۹۴٬۳۰۰ نفر (آمارگیری سال ۲۰۰۵) می باشد. این شبه جزیره محل زندگی تاتارهای کریمه بوده است، که امروزه ۱۳ درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهد.

آثار معتبر به جای مانده نشانگر آن است که ساکنان اولیه کیمریان بوده‌اند که توسط سکاها در سده هفتم پیش از میلاد از آنجا بیرون رانده شدند. باقیمانده این قوم که به کوه ها پناه برده بودند بعدها به نام قوم تاوری شناخته شدند. در همان سده، یونانیان مستعمرات خود را در آن سواحل مستقر ساختند.
در حال حاضر شهر سیمفروپول پایتخت این جمهوری خود مختار محسوب می شود. به ۱۴ منطقه تقسیم می شود و از شهرهای بزرگ و معروف می توان به یالتا، سواستاپول، کرچ، یوپاتوریا و فئودوسیا اشاره نمود. زبان رسمی آن اوکراینی بوده و زبان های روسی و کریم تاتاری نیز بسیار رایج می باشد.

وضعیت سیاسی

ارگان های اصلی حکومتی در کریمه شامل پارلمان – شورای عالی و دولت – هئیت وزرا می باشد. جمهوری خود مختار کریمه فاقد مقام ریاست جمهوری است. سخنگوی هئیت وزرا(نخست وزیر) توسط پارلمان با صلاحدید ریاست جمهوری اوکراین انتخاب می شود. قانون اساسی این جمهوری خودمختار در ۲۱ اکتبر سال ۱۹۹۸ توسط پارلمان آن به تصویب رسیده است.
وضعیت اقتصادی

شاخه های اصلی اقتصاد کریمه صنعت، توریسم ( کریمه غربی، کرانه جنوبی کریمه و کریمه شرقی)، بهداشت و کشاورزی می باشد.

حمل و نقل

هر یک از شهرهای کریمه توسط راه های اتومبیل رو با دیگر شهرها ارتباط دارد. خط های اتوبوس برقی بین شهری نیز وجود دارد( در جاده فرودگاه سیمفروپول – سیمفروپول – آلوشتا – یالتا). شهرهای یالتا، فئودوسیا، کرچ، سواستاپول، چرنومرسکای ویوپاتوریا نیز توسط راه های آبی به یکدیگر متصل می شوند. خطوط راه آهن آرمیانسک – کرچ و ملیتوپول – سواستاپول این شبه جزیره را با دیگر مناطق مرتبط می نمایند.
توریسم

در کریمه تفریح گاه ها و اردوگاه های بسیارمی توان یافت. مشهورترین مکان های استراحت یالتا، آلوشتا و دیگر شهرهای کناره جنوبی کریمه و همچنین شهرهایی چون سوداک و یوپاتوریا می باشند. از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۰۷ در منطقه کریمه نزدیک به ۵٫۷۱۸ میلیون نفر گردشگری کرده اند که این آمار نسبت به آمار سال ۲۰۰۶، ۱۱٫۷ درصد افزایش داشته است.

جمعیت

بر طبق داده های سال ۲۰۰۱ جمعیت کریمه ۲۰۲۴۰۵۶ برآورد شده است که از این میان ۵۸٫۳ درصد نژاد روس، ۲۴٫۳درصد اوکراینی، ۱۲٫۱درصد تاتارکریمه، ۱٫۴درصد بلاروس، ۰٫۵درصد تاتار، ۰٫۴ درصد ارمنی و ۰٫۲ درصد یهودی، لهستانی، بلغار، آذری، ازبک، یونانی و غیره می باشند.
جغرافیای کریمه

شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین واقع شده است. مساحت سطحی آن نزدیک به ۲۷ هزار متر مربع بوده که ۷۲ درصد از آن هموار ، ۲۰ درصد کوهستانی و ۸ درصد دریاچه می باشد. از غرب و جنوب با آبهای دریای سیاه و در شرق دریای آزوف مجاور است. شبه جزیره کریمه با کشورهای روسیه، رومانی، بلغارستان، ترکیه و گرجستان مرز دریایی مشترک دارد.

معروفترین مناطق تفریحی کریمه عبارتند از:

کرانه جنوبی کریمه – حوزه های یالتا وآ لوشتا

کرانه های غربی – حوزه های یوپاتوریا و ساکس

کرانه های جنوب شرقی – حوزه های فئودوسیا و سوداک


 

 

 

No comments:

Post a Comment