Search This Blog

Saturday, February 12, 2011

شهر دنیپروپتروفسک


 
دنیپروپتروفسک شهری است در جنوب شرقی اوکراین که در کنار رودخانه دنیپر واقع شده است و ۱٫۲ میلیون جمعیت دارد. این شهر در سال ۱۷۷۶ میلادی در زمان امپراتوری روسیه و به دستور کاترین دوم بنیانگذاری شد و در زمان خود یکاترینواسلاو نام گرفت.( ۱۷۷۶- ۱۹۲۶) این شهر از اوایل قرن بیستم تا به امروز مرکز صنعت فولاد شناخته می شود، همچنین در صنایع هوا و فضا نیز تسلط دارد. امروزه دنیپروپتروفسک مرکز اصلی صنعتی و اقتصادی مرکز و شرق اوکراین بوده و از لحاظ جمعیت سومین شهر کشور به حساب می آید. ۱۱ دانشگاه، آکادمی و انستیتو مشغول به فعالیت در این شهر می باشند.

متوسط آب و هوای دنیپروپتروفسک در تابستان ۲۷+ و در زمستان ۰ درجه سانتی گراد بوده و بهترین زمان برای مسافرت و بازدید از شهر اواسط ماه آوریل و اوایل ماه مه ( طبیعت زیبا و هوای تازه) و یا اواخر ماه سپتامبر (پارک های شهر با برگ های زرد درختان) محسوب می شود. برای حمل و نقل داخل شهری، ۱۶ خط تراموای، ۲۲ اتوبوس برقی، ۶ ایستگاه قطار زیر زمینی و بیش از ۱۰۰ خط اتوبوس و مینی بوس وجود دارند که مناطق مختلف شهر را به همدیگر متصل می کنند. در شهر ساختمان ها و مراکز فرهنگی بسیاری موجود است که در آنها مراسم متفاوت از جمله اپرا، تئاتر، باله و غیره برپا می گردد. درب موزه های دنیپروپتروفسک نیز همیشه برای بازدید میهمانان شهر باز می باشد

دنیپروپتروفسک (به اوکراینی: Дніпропетровськ) با ۱.۱ میلیون تن جمعیت سومین شهر کشور اوکراین است.

این شهر در جنوب خاوری کیف پایتخت اوکراین واقع شده و در کرانه رود دنیپر جای گرفته‌است.

دنیپروپترووسک از کانون‌های پرجنب‌وجوش صنعتی اوکراین به‌شمار می‌رود و یکی از مراکز اصلی هسته‌ای، نظامی و صنایع هوافضا در شوروی پیشین بود. دنیپروپترووسک تا دهه ۱۹۹۰ یکی از شهرهای بسته شوروی بود.

No comments:

Post a Comment