Search This Blog

Thursday, October 7, 2010

اصطلاحــات و تعاریــف


اصطلاحات زیر تنها اندکی از کل هستند که تاکنون در سایت به کار رفته اند و هر چند مدت اصطلاحات جدیدتر به آنها اضافه میشود.
توجه: هر واژه ای را که لازم میدانید بیان شود در بخش نظرات عنوان کنید.

Airfoil : دوکوار، اصطلاحا به شکل آیرودینامیکی یک بال هواپیما که از نمای کنار مشابه دوک نخ است، ایرفویل میگویند که شامل تیغه های یک توربین نیز میشود.
After Burner : پس سوز، قسمتی است پس از توربینهای قدرت که با اضافه کردن سوخت، مجددا هوا را محترق میکند و پس سوز در همه ی موتورهای جت بکار نمیرود و یک قسمت فرعی است.
Ball Bearing: قطعه ای شامل دو حلقه است که بین حلقه ها توپهای فلزی یا شار قرار گرفته اند و حلقه ی داخلی با راحتی و کمترین اصطکاک بدون درگیری با حلقه ی بزرگتر بر روی توپکها قابل چرخیدن است و بطور نمونه چرخهای یک دوچرخه و چرخهای یک ماشین بر روی بلبیرینگ قرار گرفته و آسان میچرخند.
Compressor: کمپرسور واحدی در موتورهای توربینی است که از یک یا تعداد بیشتری توربین تشکیل شده و هوا را فشرده کرده و آنرا به محفظه ی احتراق میفرستد.
Combustor : یا همان Combustion chamber محوطه ای محصور که در آن، انتهای تعدادی انژکتور قرار دارد و در آن محوطه هوا با سوخت ترکیب میشود و نام آن محفظه ی احتراق است.
Drag : نیروی پسا و کند کننده ای که بر جسم در حال حرکت نسبی در یک سیال وارد میشود و در جهتی مخالف با راستای حرکت جسم است و الزاما موازی آن نیست.
Drain : سیستمی است که سوخت داخل محفظه ی احتراق را جهت استارت مجدد کار تخلیه میکند.
Fuel : هر ماده ای که خاصیت اکسید شوندگی داشته باشد به طور قراردادی سوخت محسوب میشود.
Gear : جعبه دنده ، شامل چرخ دنده هایی است که بواسطه ی آنها گشتاور موتور را تغییر میدهد و جعبه دنده مورد استفاده در یک موتور جت اختلاف گشتاور زیادی نسبت به جعبه دنده ی یک موتور پیستونی دارد.
Injector : انژکتور قطعه ای است با سوراخهای بسیار کوچک که با عبور سریع مایع از آن آنرا بصورت پودر در می آورد و جهت تزریق سوخت بکار میرود.
intake، inlet: قسمت ورودی هوای موتور توربینی که دارای خصوصیات و رفتارهایی متغیر است و با بالاتر رفتن سرعت هوای ورودی شکل آن به گونه ای دیگر خواهد بود.
Lift : نیروی برآ در موتور توربینی نیرویی است که به یک تیغه ی توربین وارد میشود و مجموع نیروی آنها در قدرت کمپرسور و در نتیجه قدرت موتور تاثیر حیاتی دارد و این نیرو باعث کارکردن کمپرسور میشود.
Mach number: عدد ماخ، میزانی است برای سنجش سرعت جسمی بر حسب سرعت صوت، به این صورت که سرعت صوت یک ماخ در نظر گرفته میشود و سرعت جسم نسبت به این مقدار، مقدار خاصی از عدد ماخ را میگیرد. سرعت صوت ثابت نمیباشد و در محیط های مختلف متفاوت و با تغییر ارتفاع نیز میزان آن تغییر میکند.
Manifold : هر وسیله یا قطعه ای که دارای انشعاب باشد مانیفولد میگویند چه ورودی آن متعدد باشد و چه خروجی. مانند مانیفولد سوخت پاشها.
Nozzle : شیپوره ی انتهایی موتور جت نازل نامیده میشود و اهمیت بسزایی در تولید تراست ایفا میکند.
Power Turbine : توربین قدرت، که در قسمت انتهایی محفظه ی احتراق قرار دارد و شامل تعداد زیادی پره است و در موتور جت نیروی لازم برای گرداندن کمپرسور را فراهم میکند.
RPM : دور در دقیقه ، یکایی است برای ارزیابی یا نمایش تعداد دورهای یک شفت در یک دقیقه که معمولا در بررسی موتورها و شفت ها با آن سر و کار داریم.
Rotor : به سطرهای تیغه های توربین که متحرک میباشند روتور گفته میشود.
Stator : ( تلفظ آن Stei:tər است) به تیغه ها یا همان پره هایی که از نظر ظاهری مشابه روتورها هستند ولی متحرک نیستند استاتور گفته میشود که وظیفه ی آن افزایش فشار هوا و جلوگیری از حرکت مارپیچی آن حول محور طولی با یکسوسازی جریان موازی با محور طولی میباشد.
Starter : هر وسیله و اسبابی که بتوان بواسطه ی آن یک موتور را روشن کرد استارتر شناخته میشود.
Shaft : شفت ، میله ای است که توسط آن نیروی چرخشی یا نوسانی را از قسمتی به قسمت دیگر منتقل میکنیم و برای مثال میتوان میله ی متصل به یک آلمیچر را در نظر گرفت و یا میله ی درونی یک موتور جت که توربین را به کمپرسور متصل میکند شفت نام دارد.
thrust : نیرویی است که یک موتور جت توسط خاصیت جت یا یک ملخ (پروانه) تولید میکند و در نتیجه ی این نیرو هواپیما و یا شی ء پرنده پرواز میکند و جهت این نیرو به طرف پشت حرکت است و مساحت مشخصی در یک پیشران دارد.


اصطلاحات فارسی
یاتاقان: قطعه ای است که کاری مشابه بلبیرینگ انجام میدهد با این تفاوت که در آن هیچ توپی وجود ندارد و مثلا شفت بدون واسطه بر روی یک حلقه قرار میگیرد و میچرخد و دائما روغنکاری میشود یا داخل روغن است و از یاتاقان در موتورهای دور بالا استفاده میشود.




No comments:

Post a Comment