Search This Blog

Wednesday, August 24, 2011

پاکسازی مدار زمین از زباله های فضایی

دانشمندان راه حلی عملی برای مشکل فزاینده انباشت زباله در مدار زمین ارایه کرده اند و این ایده شامل پرتاب ماهواره برای جمع کردن بزرگترین زباله های فضایی مانند محفظه های به جا مانده از موشک هاست. انباشت زباله در فضای اطراف زمین مشکل بزرگی است و در حال حاضر بیش از 17 هزار شی به قطر 10 سانتی متر یا بیشتر در مدارهای پایینی اطراف زمین پراکنده هستند اما مشکل بزرگتر آن است که هر یک ازاین زباله ها می تواند به 1000 قطعه کوچک تبدیل شود.

محققان سازمان فضایی ایتالیا براین باورند که این مشکل ، چالش بزرگی برای فضا است اما می توان با هزینه نه چندان زیاد سالانه پنج تا 10 عدد از این اشیا را پاکسازی کرد ولی باید در نظر داشت هرچه زمان بیشتری بگذرد باید قطعات بیشتر و بیشتری را جمع آوری کرد.

چین در سال 2007 یک سیستم ضدماهواره را به نمایش گذاشت و به وسیله آن یکی از ماهواره های از کار افتاده خود را هدف گرفت . حاصل این برخورد، ایجاد 2000تکه زباله اضافه در فضا بود.

به تازگی برخورد ماهواره های آمریکایی و روسی باعث ایجاد زباله های بیشتری در فضا شده است.

دانشمندان گفته اند که اگر روال به همین گونه پیش برود ، نوعی از واکنش زنجیره ای به وجود می آید که در نهایت باعث ایجاد توده هایی از زباله ها در فضا می شود بدین ترتیب بخش های وسیعی از مدارهای پایینی فضا غیر قابل استفاده می شود .

این زباله ها نه تنها خطری برای سایر ماهواره ها در مدار زمین بلکه برای ایستگاه بین المللی فضایی و ماموریت های انسانی در فضا نیز مشکل ساز خواهند بود .

در حال حاضر دانشمندان طرحی را پیشنهاد کرده اند که در آن ماهواره های کوچک برای ماموریت های هفت ساله در فضا مستقر شوند. این ماهواره ها هر کدام مجهز به دو بازوی روبوتیک خواهند بود که یکی از این بازوها برای گرفتن و نگه داشتن بدنه موشک یا ماهواره از کار افتاده و دیگری برای وصل کردن یک موتور یونی که زباله را از مدار خارج کند.

این ماهواره ها پس از در اختیار گرفتن زباله ها ، آنها را در خارج ازمدار زمین رها می کنند و سپس به سراغ تکه زباله بعدی می روند . بدین ترتیب سالانه پنج تا 10 زباله بزرگ از مدار زمین جمع می شود.
www.irna.ir

No comments:

Post a Comment