Search This Blog

Wednesday, June 15, 2011

موتور سواری در آسمان


احتمالاً موتورسوارهای ماجرا جو آشنایی بیشتری با هیجان ناشی از پریدن از فراز یک تپه را دارند، موتور پرنده (Hoverbike) قرار است برای سطح جدیدی از پریدن توسعه داده شود!

به گزارش هیتنا و به نقل از گیزمگ موتور پرنده با یک موتور 1160 سی سی چهار زمانه، 80 کیلووات توان را از طریق دو باند مجزای پیشرانشی بدست می آورد. کریس مالوی مخترع موتور پرنده در باره طرح خود می گوید: با این نسبت تراست به وزن موتور پرنده قادر است به ارتفاعی در حدود 10000 پا و سرعتی در حدود 150 نات (278 کیلومتر بر ساعت) برسد.
در حال حاضر این طرح در حد یک تئوری می باشد اما مالوی یک طرح اولیه و طرحی برای تست پروازی این وسیله در دنیای واقعی تا دو ماه را ارائه داده است. مالوی بر روی طراحی مکانیکی هوایی و زمینی آن بر پایه حسگرهای چند طیفی، در یک کمپانی مهندسی اپتیک در استرالیا کار می کرد. پس از این کار و در تعطیلات، مالوی تلاش خود را در پارکینگ خانه خود دنبال کرد.
نتیجه کار وی طرح اولیه یک موتور پرنده است که خلبان تک نفره آن در میان دو ملخ گردنده افقی می نشیند که محل نشستن از جنس کربن فیبری بوده و با یک چارچوب با هسته مرکزی فوم تقویت شده است. به جای استفاده از یک روتور موتور پرنده از دو روتور استفاده می کند، درست مثل آنچه در بالگرد شینوک مشاهده می شود. برای این وسیله یک بخش ضدگردش تعبیه شده که تمامی عکس العمل های گشتاورهای مزاحم را حذف نموده و کارایی وسیله را بالا می برد.
کنترل موتور پرنده بطور کامل با فرمان آن انجام می شود. حرکت روبه جلو و عقب آن نیز درست همانند موتورسیکلت با فرمان آن انجام می پذیرد. گریپ سمت راست فرمان که در دست هدایت کننده است برای افزایش میزان تراست و کنترل نیروی پیشرانش استفاده می شود در حالیکه گریپ سمت چپ زاویه پره هایی (vanes) که در زیر روتور برای جهت گیری دماغه موتور پرنده به سمت پایین (در حرکت رو به جلو) و به سمت بالا (در حرکت رو به عقب) تعبیه شده را کنترل می کند. دور زدن این وسیله نیز درست مانند موتور سیکلت با حرکت دادن فرمان به سمت چپ و راست می باشد با این تفاوت که یک محور اضافی برای این وسیله تعبیه شده که به آن اجازه می دهد به مقدار کمی به سمت بالا و پایین نیز گردش کند و هشدار برای کنترل این گردش هم به عهده پره ها می باشد.
مالوی در باره ایمنی طرح خود می گوید تمامی ترکیبات با ظرفیتی سه برابر حد نیاز تعبیه شده و سعی بر آن بوده تا حد امکان وسیله به شکل ساده ای طراحی شود. در طرح اولیه که در حال حاضر مالوی ارائه داده ملخ های تنظیم کننده زاویه پیچ وجود ندارد. همچنین این وسیله در حالتی که موتور آن دچار مشکل شود، امکان گردش خودکار را ندارد. اما مالوی می گوید توانایی اضافه کردن دو چتر نجات به چارچوب وسیله را داریم و خلبان نیز می تواند با پوشیدن چتر نجات ایمنی بیشتری داشته باشد.
طراح این طرح همچنین می گوید که برنامه ای دارد که تمامی سیستم ها بوسیله جایرو کنترل شوند و وی آماده است تست های اولیه را انجام دهد. این موتور پرنده دارای طول 3 متر و عرض 1.3 متر و ارتفاع 0.55 متر می باشد و وزن آن 105 کیلوگرم است و بیشترین وزن بلند شدن آن از زمین 270 کیلوگرم می باشد. این موتور پرنده قادر است با یک تانک سوخت اولیه به حجم 30 لیتر برد 148 کیلومتر را با سرعت کروز 148 کیلومتر بر ساعت طی کند و این در حالیست که با افزایش میزان سوخت، بردنیز افزایش خواهد یافت.
مخترع این طرح معتقد است طرح وی می تواند در عین سرگرم کننده بودن، یک راه حل مناسب برای کاهش ترافیک نیز باشد. وی کاربردهای طرح خود را شامل مراقبت هوایی از گله های دام، جستجو و نجات، بازدید هوایی، بازرسی خطوط توان، استفاده های نظامی و سرویس های اضطراری بیان نمود.
وی با بیان اینکه طرح وی نیازی به دریافت گواهینامه مخصوص برای استفاده ندارد، پیش بینی کرد قیمت هر عدد از این وسیله در صورت تولید سالانه 100 دستگاه از آن در حدود 40000 دلار آمریکا خواهد بود.
 

No comments:

Post a Comment