Search This Blog

Saturday, November 13, 2010

عملکرد نشستن هواپیما(performance of landing


فرود هواپیما:
عملکرد فرود بر عکس عملکرد برخاستن می باشد. یعنی ما طی آن یک حرکت انتقالی از هوا به زمین داریم و باید سرعت هواپیما را از سرعت بیشتر از سرعت واماندگی به سرعت صفر، روی باند برسانیم.
[align=center][/align]
مقدار مسافت مورد نیاز جهت فرود عمدتا به توانایی خلبان بستگی دارد. اینکه چه طور بتواند:
1 – هواپیما را در ابتدای باند به زمین بنشاند.
2 – سرعت هواپیما را تا قبل از برخورد با زمین به طور کامل کاهش دهد.
3 – به موقع ترمز بگیرد.

*در گذشته به خلبانها می آموختند که فرئد را در حالت کاملا واماندگی انجام دهند. این فرآیند نیازمند این است که مرحله ی آخر تقرب به زمین خیلی نزدیک به حالت واماندگی باشد.
فرود در این وضعیت ایمنی زیادی ندارد چون در نزدیکی سرعت واماندگی کنترل هواپیما نسبتا مشکا است.
امروزه معمولا تقرب در سرعت 20% بیشتر از سرعت واماندگی انجام می شود.این سرعت شبیه به حالت برخاستن هواپیما می باشد.
برای هواپیماهای امروزی، سرعت تماس هواپیما با زمین 15% بیشتر از سرعت واماندگی می باشد.

نیروهایی که در مرحله ی فرود روی زمین به هواپیما وارد می شود عبارتند از:
1 – برآ
2 – وزن
3 – اصطکاک بین چرخهای هواپیما و سطح باند
4 – پسا
همانطور که مشاهده می شود در اینجا نیروی جلوبرنده صفر می باشد.
پس عواملی که باعث کاهش سرعت هواپیما روی باند می شوند، عبارتند از:
1 – پسا
2 – اصطکاک
[align=center][/align]

عامل پسا با کم شدن سرعت اثر خود را از دست می دهد. بنا بر این اصطکاک از اهمیت خاصی برای کاهش سرعت روی باند برخوردار می باشد.
اصطکاک به صورت عادی ناشی از حرکت چرخ روی باند است و معمولا کافی نیست. پس برای کاهش سرعت باید به فکر روشهای دیگری باشیم.
برخی از این روشها عبارتند از:

1 – در نظر گزفتن مقداری شیب روی سطح باند که باعث می شود وزن به عنوان یک عامل مزاحم ظاهر شود و باعث کاهش سرعت شود.

2 – معکوس کردن نیروی جلوبرنده:
الف) در هواپیما های ملخی با معکوس کردن گام ملخ (که این کار توسط گاورنر انجام می شود.)
ب)در هواپیماهای جت با هدایت جریان به سمت جلو.

3 – استفاده از چترهای بازدارنده در هواپیماهای نظامی.
4 – استفاده از فلپ: که باعث افزایش درگ می شود. همچنین با هفزایش تحدب بال باعث افزایش ضریب برآ شده و در نتیجه سرعت استال کمتر شده و امکان تماس با زمین با سرعتهای کمتر فراهم می شود که این امر باعث کاهش مسافت فرود می شود.

[align=center][/align]منبع: مکانیک پرواز اثر مهندس هاشم صدرایی انتشارات دانشگاه امام حسین(ع)

No comments:

Post a Comment