کمپرسورهای محوری را میتوان نسبت به پارامترهای زیر دسته بندی کرد:
1. نسبت سرعت هوای ورودی در کمپرسور به سرعت صوت در سرعت های زیر صوت و بالای صوت
2. نسبت به تعداد شافت ها که شامل یک شافت، دو شافت و سه شافت میباشند.در موتورهای دارای دو شافت ، دو توربین گازی قرار میگیرد. همچنین در موتورهایی که دارای 3 شافت میباشند و در موتورهای دارای دو کنتوره مورد استفاده قرار میگیرد، معمولا 5 ردیف توربین گازی قرار میگیرد، که 3 ردیف آخر برای چرخاندن پره جلو موتور به کار میروند و دو توربین بعدی برای چرخادن دو کمپرسور به کار میروند( کمپرسور فشار بالا و فشار پایین که معمولا این کمپرسورها هر کدام دارای چند ردیف پره میباشند )
3. نسبت به شافت در کمپرسور ، که دارای شافت دیسک مانند ، تبل مانند و نیز ترکیبی از این دو . در حال حاضر به خاطر مزیت های شافت های ترکیبی این نوع بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.(در پست های بعدی حتما به این موضوع پرداخته خواهد شد.
4. نسبت به فضای داخلی کمپرسور که شامل :
1. ثابت بودن قطر بیرونی و متغیر بودن قطر پایه ی پره ها
2.ثابت بودن قطر داخلی( پایه ی پره) و متغیر بودن قطر بیرونی
3.ثابت بودن قطر میانگین ( بین قطر بیرونی و داخلی و نیز متغیر بودن این دو )
4.ثابت بودن قطر بیرونی قسمت اول و ثابت بودن قطر داخلی قسمت دوم
در بخشهای بعدی تک تک به این موضوع ها خواهیم پرداخت و آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد .
در صورت تمایل ارسال عکس مربوط به این بخش برای شما امکان پذیر میباشد.
No comments:
Post a Comment